Програм Еразмус+ у Средњој техничкој школи – искуства из Грчке


У периоду од 27.априла до 10.маја Средња техничка школа је реализовала други пројекат мобилности у Еразмус+ програму током школске 2024/25.године.
Ерасмус + пројекат Средње техничке школе – Грчка 2024-1-RS01-KA121-VET-000210198
Нови пројекат мобилности је реализован у Грчкој, у месту Паралиа, Катерини. У њему су учествовали ученици из смерова Машински техничар моторних возила и Електротехничар енергетике, укупно 10 ученика са 2 наставника у пратњи.


Истовремено, две наставнице и директорка наше школе су похађале петодневни курс за наставнике под називом „Liedership in the classroom“. Семинар се у великој мери бави унапређењем самопоуздања код тинејџера и праксама у раду са одељенском заједницом и школом у целини.
Ученици су током боравка у Грчкој имали стручну праксу у компанијама из подручја рада машинства и електротехнике, односно у сервису за одржавање и поправку возила и сервису за одржавање и монтажу електроинсталација. Пракса за ученике је планирана тако да обогати искуство ученика новима знањима и вештинама, да стекну увид у функционисање предузетника у области за коју се школују, размене искуства са својим вршњацима из других земаља који су такође дошли на стручну праксу – из Румуније, Италије, Француске, Словачке, Пољске…
Иако наши ученици имају праксу у школи, недостаје им битни део стицања искуства у реалном окружењу, у компанијама у области технике и технологије које се изузетно брзо развијају и захтевају перманентно прилагођавање тржишту рада и запошљавања али и самим технологијама.
У сервису за одржавање и поправку возила ученици су обновили знања стечена у школи и били су добро припремљени како би могли да учествују у раду под вођством ментора који су им додељени. Учествовали су у дијагностици кварова на мотору, подешавању вентила, поправци квачила, испитивању исправности пнеуматика, прегледу техничке документације и набавци резервних делова и др. кроз основну конверзацију на енглеском језику, учећи помало и грчки језик.

Електротехничари енергетике су имали стручну праксу везану за нове технологије у енергетици, обновљиве изворе енергије, односно фотонапонске системе. Овај смер у школи у свом курикулуму нема обавезне предмете из ове области. Зато је циљ њихове праксе био да се упознају са праксом предузетника јер се они у својој области рада све више сусрећу са новим системима производње електричне енергије што подразумева механичку монтажу опреме и извођење електричних инсталација фотонапонских система.
Поред кључних компетенција у областима стручног образовања, ученици су кроз тимски рад унапредили своје језичке компетенције, упознали своју будућу професију кроз предузетништво у европским оквирима, сарађивали са менторима и разменили искуства са вршњацима из других земаља.

Уприличене су посете школским центрима EPAL 1, тренинг центар где се обучавају ученици за занате и стручне вештине у различитим областима привреде и приватној високошколској установи AVENG у којој се обучавају авио инжењери који ће бити задужени за одржавање, дијагностику и сервисирање путничких и теретних авиона.

Поред праксе, организација која је обезбедила приступ предузетницима и менторима, PROEUROPEAN EDUCATION из Катеринија потрудила се да, као домаћин, упознамо историју, културу и обичаје регије Пиериа за коју се везује живот и дело Александра Македонског и његовог оца Филипа другог али и значајан део везан за српску историју која је нераскидиво везана са овом пријатељском земљом. Током полу и целодневних излета посетили смо Метеоре, цркве посвећене св. Јефрему Сиријском и Дионисију Олимпском, Солун, Катерини, Едесу и термалну бању Позар која се налази у непосредној близини Кајмакчалана.


Учествовањем у Еразмус+ програму наша школа тежи да се развије у савремену образовну установу која држи корак са експанзијом технологије и иновација, успостављајући партнерства са организацијама, образовним установама и компанијама и ван граница наше земље. Стицање интернационалних искустава веома је важно и за наше ученике и за наставнике. Они су добили могућност да размењују професионална искуства са колегама који раде у другачијим школским системима, другачијим друштвеним приликама и унапреде свој рад стицањем нових знања и пракси, сагледају разноврсност образовних система и савремених приступа образовању.

